Home » Aktuality » Zákon o dětských skupinách se vrací do Sněmovny

Zákon o dětských skupinách se vrací do Sněmovny

Praha, 24. července 2014

Zákon o dětských skupinách se vrací do Sněmovny – lesní školky mají naději

Dnes po více než dvou hodinovém jednání Senát rozhodl ve prospěch změny zákona. V pozměňovacím návrhu je vedle zpřesnění definice pravidelné péče a rozšíření kvalifikace pečující osoby také klíčová změna ve smyslu volitelné registrace. „Návrh, který jde zpět do Poslanecké sněmovny, dává naději, že transformace podle zákona v dětské skupiny nebude povinná. Senát odhalil rizika zákona. Snad Sněmovna přijme význam těchto změn a odsouhlasí zákon dle návrhu Senátu,“ říká Tereza Valkounová, předsedkyně Asociace lesních mateřských škol.

Uplynulá jednání vzbudila zájem o lesní mateřské školky. Původní návrh zákona vzbudil vlnu kritiky za to, že místo nové alternativy Ministerstvo práce a sociálních věcí zavádí novou povinnou regulaci, s níž nikdo nepočítal, a pro řadu organizací by byla likvidační. Pozměňovací návrh umožní registrovat dětské skupiny volitelně, takže kdo na tuto formu péče čekal, může jí využít. Ostatní budou fungovat podle obecně právních předpisů jako dosud.

MŠMT během jednání v Senátu vyjádřilo zájem diskutovat o způsobu začlenění lesních mateřských škol do vzdělávacího systému, kam podle všech díky svému vzdělávacímu programu patří. Zásadní rozpor je však v parametrech zázemí, které mají lesní školky diametrálně jiné. Tuto úpravu má v gesci Ministerstvo zdravotnictví a to se již dříve jednoznačně vyjádřilo, že si lesní školky dovede představit pouze mimo státem garantovaný systém. “Jednání o legislativním ukotvení lesních školek samozřejmě vítáme a jsme připraveni předložit praxí ověřené podklady. Velmi bychom si přáli, aby lesní školky byly přijímány jako plnohodnotná alternativa k mateřským školám.“

Kontakt:

Tereza Valkounová

tereza.valkounova@lesnims.cz

777 327 227

ALMŠ

 

 

Asociace lesních mateřských škol (ALMŠ) byla založena roku 2011. V současnosti sdružuje 120 organizací pečujících o 2500 dětí. Lesní školky vzdělávají děti v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem stejně jako klasické MŠ. Přidanou hodnotou jsou lepší sociální vztahy díky menšímu kolektivu dětí, posilování obratnosti pohybem v terénu a posílení obranyschopnosti celoročním pobytem na čerstvém vzduchu. Pedagogický koncept lesních MŠ je ve světě běžný již 100 let – v Norsku je integrovanou součástí celého vzdělávacího systému, v Německu je nyní 1500 lesních školek, které byly modelem pro Českou republiku.

Comments are closed.